Week 1: 12/12 - 16/12
brainstorming ondernemend project door leerlingen ECOR
opstellen van enquête met mogelijke voorstellen
brainstorming leerkrachten: 3 mogelijke voorstellen werden weerhouden: croques - Brusselse wafels - spaghetti
Week 2: 16/01 - 20/01
Online enquête van de 3 voorstellen en bespreking van de resultaten
Week 3: 23/01 - 27/01
De leerlingen van ECOR stellen bedrijfsnamen voor via een online document.
Per klas wordt één bedrijfsnaam gekozen.
Via een online enquête wordt de definitieve naam gekozen: leerlingen van MAWE en ECOR mogen hun stem uitbrengen.
Bekendmaking enquête bedrijfsnaam.
Week 4: 30/01 - 03/02
Marktonderzoek via Google Formulier voor leerkrachten en leerlingen via Google Forms:
Hoeveel zijn de leerlingen en leerkrachten bereid om te betalen?
Zijn ze geïnteresseerd om een Brusselse wafel en/of een milkshake te kopen?
Klassikale bespreking marktonderzoek.
Week 5: 06/02 - 10/02
Opdracht: een slogan bedenken
Per klas wordt één (of max 2) slogan(s) gekozen.
Via een online enquête wordt de definitieve slogan gekozen: leerlingen van MAWE en ECOR mogen hun stem uitbrengen.
Bekendmaking enquête slogan
Week 6: 13/02 - 17/02
Een logo ontwerpen via Canva
Online enquête invullen voor ontwerp logo
Bekendmaking enquête logo
Week 7: 27/02 - 03/03
Een Business Model Canva invullen (2A)
Een marketingmix opstellen (2B)
Week 8 + 9: 06/03 - 17/03
Kostprijsberekening (2A + 2B)
Een website maken via Google Sites (2A)
Week 10: 20/03 - 24/03
Een affiche (poster) maken met Canva (2B)
Examens (2A)
Week 11: 17/04 - 21/04
Promotie: een advertentie ontwerpen voor sociale media met Canva (2B)
Afwerken website (2A)
Week 12: 24/04 - 28/04
Een bestelformulier maken via Google Forms (2A)
Een menukaart ontwerpen in Canva (2B)
Taken verdelen en voorbereiding pitchen in de klassen:
in iedere klas van de school gaan onze leerlingen de uitleg geven en promotie voeren over onze pop-up onderneming
ter ondersteuning gebruiken ze hiervoor de website
Week 13: 02/05- 05/05
Promotie voeren in de klassen (voorstelling website en werking van bestellingen en betalingen)
Een menukaart ontwerpen in Canva (2A)
Naamkaartjes maken voor alle leerlingen van ECOR en MAWE in Word (2B)
Start online verkoop vanaf 02/05.
Taakverdeling tijdens fysieke voorverkoop en betalingsmomenten
Taakverdeling tijdens openingsdagen pop-up onderneming
Week 14: 08/05 - 12/05
Voorbereiding aankleding stand pop-up
Fysieke pop-up verkoop tijdens de middagpauze (11/05 + 12/05)
Opvolgen van online en fysieke bestellingen (2A)
Week 14: 15/05 - 17/05
Fysieke pop-up verkoop tijdens de middagpauze (15/05 + 16/05)
Opvolgen van online en fysieke bestellingen (2A)
Boekhouding van de verkopen per klas ingeven in een Google Spreadsheet (2A)
Week 15: 22/05 - 26/05
OPENING SHAKY BAKY (iedere middagspeeltijd tussen 12u en 12u30)
onthaal en registratie van de klanten: leerlingen ECOR
klaarmaken en serveren van de Brusselse wafels en milkshakes: leerlingen MAWE
Week 16/ 29/05 - 02/06
Opbrengst-, kosten- en resultaatberekening in Excel